FAQ

Her har vi samlet spørsmålene vi blir stilt mest. Om du ikke får svar på spørsmålet ditt her, må du ikke nøle med å ta kontakt på sales@frankwalton.no eller telefon 95 79 18 77.

 

Ofte stilte spørsmål

 

Hvor lang tid tar det fra bestilling til jeg mottar brillene mine?

Det tar 10–18 virkedager å klargjøre bestilte briller. Briller og solbriller uten styrke blir sendt fra Oslo innen 48 timer. 

 

Selger dere progressive briller?

Ja, men kun i våre butikker. Dersom du ikke har mulighet til å komme innom Frank Walton, kan du bestille innfatningen du ønsker uten styrke. Deretter kan du få satt inn progressive glass hos din lokale optiker. 

 

Hvilke glass benytter dere?

Brilleglass med styrke produseres av Essilor. Glassene i solbrillene er fra Carl Zeiss.

 

Jeg har høye brillestyrker. Kan jeg fremdeles bestille briller på nett?

Har du brillestyrker høyrere enn sph +5 eller lavere enn sph -5, må du komme innom en av våre butikker for å bestille briller. Eventuelt kan du bestille innfatningen du ønsker uten styrker og heller bestille glass hos din lokale optiker.

 

Hvordan får dere tilgang til min brilleseddel?

Du kan sende oss dine styrker på e-post. Om du har vært på synstest hos oss tidligere eller kjøpt briller hos oss før, har vi tilgang til dine styrker i våre journaler.

 

Er det mulig å få brillene justert?

Om du føler at brillen ikke sitter som den skal, tilpasser vi den gjerne i en av våre butikker. Har du ikke mulighet til å komme innom oss, utfører de fleste optikere justeringer uten kostnad. 

 

Er det UV-beskyttelse i solbrillene?

Alle solbriller fra Frank Walton er CE-merket og beskytter mot både UVA- og UVB-stråler. 

 

Våre butikker

 

Frank Walton har to butikker i Oslo sentrum – på Grünerløkka og i Bogstadveien. 

 

Tilbyr dere synstester i begge butikkene?

Ja, du kan ta synstest både på Grünerløkka og i Bogstadveien. Du kan bestille time her

 

Hva er deres åpningstider?

På Grünerløkka holder vi åpent fra kl. 11–18 på hverdager og fra 11–17 på lørdager.

I Bogstadveien holder vi åpent fra kl. 13–18 på hverdager og fra 12 – 16 på lørdager. 

 

Jeg vil bestille briller med styrke. Hva trenger jeg?

 

Synstest

For å bestille briller hos Frank Walton trenger du en oppdatert synstest. Her har du flere alternativer:

  • Vi tilbyr synstester i våre Frank Walton-butikker. Du kan bestille synstest her. Våre synstester tar ca. 30 minutter. Pris: kr 590,–
  • Du kan ta synstest hos din lokale optiker. Man eier selv synstesten og står fritt til å kjøpe briller der man ønsker.  
  • Hvis det er mindre enn to år siden du sist tok synstest, og du ikke har mistanke om endringer, kan den benyttes. Du har rett til å få tilsendt dine styrker fra din optiker. 

 

PD

PD står for Pupillary Distance (avstand mellom pupillene) og er viktig for å sentrere styrken i brilleglasset. Om PD ikke er oppgitt i brilleseddelen, har man flere alternativer: 

  • Det finnes flere applikasjoner man kan ta i bruk for å måle sin egen PD. Et eksempel er appen EyeMeasure som er tilgjengelig både for IOS og Android. Appen er gratis og enkel å bruke. For avstandsbriller velger man alternativet «far-PD» (avstands-PD), og for lesebriller velger man «near-PD» (lese-PD).
  • Har du styrker lavere enn eller lik +/-2, kan du bruke gjennomsnitts-PD. Denne er 62 for menn og 60 for kvinner. En mann med styrke -1,25 kan for eksempel bruke gjennomsnitts-PD 62. For styrker utover dette, som -3,25 eller +4,5, må PD måles. Bruk da gjerne metoden over. 
  • Om du skal ha progressive briller, trenger vi å måle både PD og høydemål. Det er viktig at dette blir målt nøyaktig. Vi tilbyr derfor ikke progressive briller i nettbutikken. 

 

Hvordan sender jeg inn mine styrker? 

Det er forskjellige måter vi kan få tilgang til styrkene dine på:

  • Du kan sende en e-post med brilleskjemaet til sales@frankwalton.no
  • Du kan sende en e-post til sales@frankwalton.no med ditt fulle navn, din fødselsdato og stedet der du tok din synstest. Vi kan deretter ta kontakt med optikeren for å få tilgang til styrkene dine.
  • Har du tatt synstest hos oss eller kjøpt briller hos oss tidligere, har vi dine styrker lagret i våre systemer. 
  • Du kan laste opp et bilde av synstesten din i det du bestiller brillen. 
  • Har du ikke synstesten tilgjengelig, kan du sende den til oss på et senere tidspunkt. Vi får imidlertid ikke startet produksjonen av brilleglassene før vi har tilgang til dine styrker. 

 

Synstest

 

Hvor lang tid tar det å gjennomføre en synstest?

En synstest tar ca. 30 minutter. 

 

Hva koster det å ta synstest hos dere?

Det koster kr 590,­–.

 

Gjennomfører dere linsekontroll?

Ja, velg «linsekontroll» ved bestilling av synstest her.

 

Tilbyr dere førerkortattest?

Ja, det gjør vi! I forbindelse med en synstest koster det kr 100,– ekstra. Velg «førerkortattest» ved bestilling av synstest her.

 

Hva undersøker dere på en synstest?

Optikeren starter med å stille noen spørsmål for å kartlegge eventuelle problemstillinger og behov. Videre undersøker vi synet ditt og finner ut hvilke styrker du trenger. Samsyn, fokuseringsevne og øyehelse vurderes. Når undersøkelsen er ferdig vil optikeren gå igjennom resultatet med deg, og du får en tilpasset anbefaling etter dine behov. 

 

Passform

 

Hvordan vet jeg om en innfatning vil passe meg?

Det kan være vanskelig å vite hva man skal se etter når man skal velge innfatning. Kom gjerne innom en av våre butikker, så hjelper vi deg gjerne med å finne riktig brille til deg. Vi har likevel laget en liste over hva som kan være greit å ha i bakhodet når man skal kjøpe briller:

  • Brillestengene bør gå parallelt fra siden av ansiktet bak til ørene
  • Rammen på brillen bør ikke være bredere enn ansiktet
  • Øynene bør være sentrert i glasset
  • Øyenbrynene bør ikke synes innenfor brilleglasset
  • Det kan være plagsomt om kinnene dine presser innfatningen opp når du smiler
  • Innfatningen bør sitte godt over nesen

 

Jeg har funnet en brille jeg liker, men den sitter ikke helt som jeg ønsker. Kan dette tilpasses?

Det er flere justeringer vi kan gjøre for å tilpasse innfatningen til ansiktet ditt:

  • Om brillestengene er for stramme eller for løse bak ørene, er dette noe vi enkelt kan justere.
  • Ører og øyenbryn er sjelden helt symmetriske. Om brillen sitter skjevt på ansiktet, er dette som regel lett å justere.
  • Om brillen sklir ned på nesen når du har den på, har vi «flere triks i ermet» for å få den til å sitte bedre.

 Det er alltid kostnadsfritt å få justert din brille i våre butikker. Om du ikke har mulighet til å komme innom Frank Walton, utfører de fleste optikere slike justeringer gratis. 

 

Hvor finner jeg målene på innfatningen?

Når du klikker deg inn på en brille i vår nettbutikk, er målene oppgitt under teksten som beskriver brillen.

Eksempel: Bredde 49 / Nesebro 21 / Stanglengde 145 mm

 

Levering, retur og reklamasjon

 

Når kan jeg forvente å få bestillingen min levert?

Alle våre brilleglass blir slipt individuelt i Oslo. Leveringstiden for bestilling på nett er ca. 14 virkedager + postens leveringstid. Progressive glass og andre spesialglass må bestilles i butikk grunnet oppmåling av PD og høydemål. Leveringstid for bestilling i butikk avhenger av typen glass.

 

Retur

Vi håper selvfølgelig at du blir fornøyd med dine nye briller. Men om du av en eller annen grunn skulle ønske å returnere brillen(e), ber vi deg sende en e-post til sales@frankwalton.no eller ringe oss på 957 91 877. Vi forholder oss til angrerettloven ved kjøp av briller på nett. Brillen må derfor være tilbake hos oss senest 14 dager etter at du mottok den. Den må være i samme stand som da du mottok den, ubrukt og uten skader. Du betaler selv returporto, og det er ditt ansvar at vi mottar pakken. Vi anbefaler derfor at pakken sendes med sporing. Du velger selv om du vil ha pengene tilbake, eller om du vil bytte til en annen innfatning. Frakten på den nye varen står vi for. 

 

Reklamasjon

Dersom du mot formodning skulle finne feil eller mangler ved varen du har fått tilsendt fra oss, ber vi deg sende en e-post til sales@frankwalton.no. Du må ifølge kjøpsloven gi beskjed innen rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. Etter dette følger samme prosedyre som ved retur av vare. Skulle du ha andre spørsmål angående retur eller reklamasjon, kan du ta kontakt på sales@frankwalton.no eller telefon 95 79 18 77. 

 

Glass og overflatebehandlinger

 

Hvilke glass benytter dere?

Briller og solbriller med styrke bestilles med glass fra Essilor. Solbriller uten styrke har glass fra Carl Zeiss. 

 

Index (tykkelse)

Når du bestiller briller, velger du hvilken tykkelse du vil ha på brilleglassene. 

Vi tilbyr tre forskjellige tykkelser på glassene vi selger på nett: 1,5, 1,6 og 1,67.

 

Standard: 1,5

Disse glassene kommer med standard tykkelse.

 

Tynnere glass: 1,6

Dette er tykkelsen du får på glasset om du velger “tynnere glass” ved utsjekk. 

Glassene er 30 % lettere enn standard brilleglass. De er mer kompakte, noe som gjør at de ikke får riper like lett. En grunn til å velge tynnere glass er å forhindre det vi kaller «forstørrelsesglass»-effekt i brillene. Har man styrker høyere enn +/-2, vil øynene bli forminsket gjennom glasset om man ikke velger tynnere glass. 

 

Tynnest glass: 1,67

Dette er tykkelsen du får på glasset om du velger “tynnest glass” ved utsjekk. 

Glassene er 35 % lettere enn standard brilleglass. De er mer kompakte, noe som gjør at de ikke får riper like lett. En grunn til å velge tynnere glass er å forhindre det vi kaller «forstørrelsesglass»-effekt i brillene. Har man styrker høyere enn +/-4,vil øynene bli forminsket gjennom glasset om man ikke velger de tynneste glassene. 

 Har du brillestyrker høyrere enn +/-5, må du komme innom en av våre butikker for å bestille briller. Har du ikke mulighet til å komme innom Frank Walton, kan du bestille innfatningen du ønsker uten styrker, og heller bestille glass hos din lokale optiker. 

 

Effekter:

 

UV-beskyttelse

Briller fra Frank Walton har 99–100 % UVA- og UVB-beskyttelse. Dette er inkludert i alle typer glass. 

 

Ripebeskyttelse

Dette er et beskyttende lag på glasset som gjør glasset mer holdbart og resistent mot riper. Dette er inkludert i alle typer glass.

 

Antismuss

Et ekstra lag på brilleglasset som gjør at støv har vanskeligere for å feste seg på glasset.

 

Antirefleks

Fjerner gjenskinn i glass. Dette er i våre øyne den viktigste effekten man kan ha i brillene. Glass uten antirefleks kan bli slitsomt å gå med over tid. 

 

Blåfilter

En overflatebehandling som reduserer blått lys fra skjermbruk. Mange opplever at reduksjon av blått lys øker kontrast og synsskarphet, som igjen gir bedre synskomfort. Glass med blåfilter vil ha en svak, blå refleks.

 

Fargeskiftende

Fargeskiftende glass blir mørke når de blir eksponert for UV-stråler, og vil dermed fungere som solbriller i sollys. Teknologien bak fargeskiftende glass har blitt veldig mye bedre de siste årene. Glassene skifter farge på kun noen minutter.

 

Polariserte glass

Polariserte glass reduserer lys som skyldes speiling og refleksjon. Dette kan det være mye av f.eks. på sjøen, eller når man går på ski. Polariserte glass kan legges til dine solbriller for kr 1000,–.  

 

Solbrilleglass

Solbrilleglassene våre kommer fra Carl Zeiss. Antiripe- og antirefleksbehandling er inkludert, og glassene beskytter mot UVA- og UVB-stråler. 

 

Progressive glass

Progressive glass er glass med to styrker. En avstandsstyrke øverst i glassene og en lesestyrke nederst i glassene. Progressive briller selger vi kun i våre butikker, ikke i nettbutikken. Både vanlige briller og solbriller kan være progressive. 

 

Miniprogressiv/studentbrille

Dette er glass med én styrke øverst i glassene og et fast lesetillegg nederst i glassene. Miniprogressiv/studentbrille er et billigere alternativ til progressive briller som passer bra til de med lav lesestyrke. Miniprogressive briller selger vi kun i våre butikker, ikke over nett. 

 

Office/dataglass

Glass ment til skjermbruk. Briller med dataglass selger vi kun i våre butikker og ikke over nett.

 

Korrigerer dere for prismer?

Ja, vi korrigerer for prismer. Disse glassene selger vi kun i våre butikker og ikke over nett. 

 

Linser

 

Frank Walton fører linser fra to produsenter, Alcon og Johnson & Johnsen. Vi tilbyr linser som Acuvue Oasys, 1 Day Acuvue Oasys, 1 Day Acuvue moist, Dailies Total 1 og Dailies Aqua Comfort plus. 

Linser er per dags dato kun tilgjengelig i Frank Waltons butikker. Vi jobber imidlertid med å kunne tilby linser på vår nettside. 

I våre butikker tilbyr vi både linsekontroll og linseopplæring. Du kan enkelt bestille time her.

 

Hvorfor trenger jeg en egen synstest for linser?

En linsesynstest skiller seg fra en brillesynstest på flere måter. Styrkene er forskjellige, og holdbarheten for en linsesynstest er kortere. En linsesynstest inneholder dessuten viktige opplysninger som ikke er mulig å hente ut av en brilleseddel. Det anbefales å sjekke linsestyrkene omtrent en gang i året. Trenger du en synstest for linser kan dette enkelt bestilles her.

 

Hvor lenge kan jeg bruke mine linser?

Det er ikke anbefalt å bruke linser i mer enn 12 timer om dagen. Selv om linsene vi selger er av høy kvalitet, er det viktig at øyet får puste. Optimalt bør man ha én dag i uken der man går med briller i stedet for linser. 

 

Kan jeg kjøpe linser fra et annet merke enn det min optiker anbefaler?

Ja, du kan kjøpe linser fra et annet merke. Det er imidlertid lurt å rådføre seg med en optiker slik at du velger en linse som vil passe ditt øye.